1. Beställning

Endast försäljning till företag med momsregistrerat organisationsnummer. Alla priser är angivna exkl.moms. 

Presentation av varor tillsammans med ett pris på www.nowas.dk är inte ett bindande erbjudande, utan endast en inbjudan att lämna ett anbud. Köparens beställning av varor från www.nowas.dk utgör inte en bindande accept, utan snarare ett bindande anbud till NOWAS A/S om att köpa varorna på de angivna villkoren. Ett bindande köpeavtal med NOWAS A/S ingås först när NOWAS A/S accepterar det anbud som köparen har lämnat.

 

NOWAS A/S har rätt att annullera eller stoppa leverans av beställningar med omedelbar verkan om, men inte begränsat till:

1. Ett förfallet belopp enligt en faktura inte betalas i tid
2. Falsk eller vilseledande information lämnas till NOWAS A/S
3. Ett inköpspris är felaktigt angivet

 

Om det inte är möjligt för NOWAS att upprätthålla angivna villkor på köparens beställning av varor på www.nowas.dk, kommer köparen att kontaktas inom rimlig tid och ges möjlighet att skriftligen avbeställa ordern eller godkänna uppdaterade villkor. 

Eventuell miljö- eller förpackningsskatt ingår i angivna priser. 

2. Betalning

Vi accepterar betalning med kreditkort – VISA/Mastercard. Vid betalning med kreditkort dras inte beloppet från ditt konto förrän varan har skickats. Detta innebär också att restnoterade varor inte faktureras förrän de kan skickas. Du kan också välja att förskottsbetala till vårt bankkonto. När du har lagt din beställning visas vårt bankkontonummer dit du kan överföra beloppet. Kom ihåg att ange ditt ordernummer som referens.

Stamkunder med kreditavtal kan också välja att betala via faktura efter mottagandet av produkterna. Vid detta förfarande skickas en faktura med en betalningsfrist på senast 8 dagar netto från fakturadatum. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Endast offentliga institutioner och stamkunder med kreditavtal kan köpa på kredit och en kreditbedömning och löpande kredituppföljning kommer att genomföras innan fakturan skickas ut.

 

Ändring i öppen order hos NOWAS: Som regel kan en beställning inte annulleras eller ändras så snart beställningen har behandlats av NOWAS lager.

Eventuella tilläggsbeställningar kan endast skapas manuellt via telefon eller e-post enligt överenskommelse med NOWAS, och en hanteringsavgift på 60,- exkl. moms tillkommer.

3. Leverans och frakt

Lagervaror som beställs före kl. 12.00 skickas 1-3 vardagar efter orderbekräftelse. Om varan inte finns i lager kan leveranstiden variera. Information om detta kommer att meddelas via e-post. Beställningsvaror levereras efter överenskommelse.* För fakturor mot förskottsbetalning, observera att ordern påbörjas när betalningen registrerats som mottagen.

 

*Observera att extra fraktkostnader kan tillkomma om en beställning önskas levererad i omgångar. En beställning hos NOWAS är normalt en kombinerad leverans.

 

 

3.1 Leveranstidpunkt: 

Om inget annat avtalats skriftligen baseras angivna leveranstider på bästa möjliga bedömning. Om leveranstiden inte kan hållas kommer NOWAS att försöka minska förseningen så långt det är möjligt. NOWAS tar dock inget ansvar för eventuella förseningar. NOWAS frånsäger sig allt ersättningsansvar till följd av förseningen.

 

 

3.2 Leverans till företagsadress, nätbutik: 

Uppskattad fraktkostnad* visas online när varor läggs i korgen och postnummer fylls i. Fraktbeloppet beräknas utifrån vikt och volym på artiklarna i korgen. 

 

 

3.3 Frakt & expedition till företagsadress, övrigt:  
För beställningar som görs via telefon och e-post tillkommer fraktkostnader, som beräknas utifrån beställningens vikt och volym. Beställningar behandlas inte förrän kunden har godkänt beställningen inklusive frakt och hantering. 

Alla beställningar som görs via telefon och e-post debiteras en hanteringsavgift på 60,- exkl. moms. 

* Det kan även tillkomma en extra kostnad för leverans av enstaka produkter med större volymer eller produkter som måste hanteras som farligt gods. Kunden kommer att informeras i dessa situationer och ges möjlighet att ändra/avbeställa ordern. 

 

3.4 Frakt och hantering, återförsäljare: 

Återförsäljare har ett separat fraktavtal med NOWAS.

 

3.5 Leveransplats: 

Leverans sker i allmänhet till trottoarkanten eller ytterdörren. Om du bor i ett hus kommer transportören att leverera till din ytterdörr eller trottoarkant på bottenvåningen. Om du bor i ett flerfamiljshus sker leveranserna i allmänhet, och särskilt vid större beställningar, till trottoaren, dvs. dörren till trapphuset och inte till dörren till din lägenhet. I vissa fall är det möjligt att köpa tjänster i samband med leveransen.

 

Det är ett krav att du är på leveransadressen under leveranstiden för att kvittera mottagandet. 
Om mottagaren inte kan vara på plats på leveransadressen under leveranstiden kan mottagaren välja att utfärda en fullmakt för att försändelsen ska kunna levereras utan mottagningsbevis. Detta kan väljas vid beställning - se mer detaljerade villkor för detta under punkt 3.7. 

3.6 Transportskador eller brister i leveransen: 
Reklamationer avseende transportskador eller fel i försändelser ska skriftligen meddelas inom 48 timmar efter leverans av försändelsen. NOWAS förbehåller sig rätten att avvisa ärenden som inte uppfyller denna tidsfrist. 

 

3.7 Villkor för leverans utan kvittens (Godkänns per order): 

  • Ansvaret för försändelsen övergår till mottagaren när försändelsen lämnats på adressen. Mottagaren förbinder sig att ansvara för försvunna eller skadade försändelser.
  • NOWAS använder sig av flera speditörer. Därför måste villkor godkännas även om mottagaren redan har tecknat ett fullmaktsavtal för leverans utan mottagningsbevis med en speditör.
  • Värdeförsändelser och försändelser där NOWAS kräver mottagarkvitto kan inte skickas utan kvittering. Mottagaren kommer i dessa fall att kontaktas av NOWAS före avsändandet.
  • I vissa fall kan speditören avvika från denna begäran baserat på tillämpliga villkor. NOWAS kan inte hållas ansvarigt för eventuella förseningar i dessa fall.

3.8 Särskilda omständigheter vid leverans 

I vissa fall kan speditörer ta ut extra avgifter för särskilda leveransförhållanden. Detta kan vara t.ex. inbärning avalat med transportören vid leveranstillfället eller vid leverans till platser som militäranläggningar, flygplatser, köpcentrum. Dessa avgifter vidarefaktureras från NOWAS till mottagaren. 

 

4. Ångrat köp

 

 

Som en service erbjuder NOWAS A/S dig som kund 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan. Om du utnyttjar din ångerrätt får du pengarna tillbaka när vi har tagit emot varorna och har haft möjlighet att undersöka dem. Återbetalningen av tillgodohavandet för returnerade varor återbetalas till kreditkort eller sätts in på konto, med avdrag för en hanteringsavgift på 15 % exklusive moms. För att utnyttja ångerrätten måste köparen själv stå för kostnaden för att returnera varorna.  

 

För att utnyttja ångerrätten ska blanketten "Ångrat köp - Retur av varor" användas. Denna blankett finns under fliken "Kundservice" > "Retur" på hemsidan. Vidare måste varan återlämnas i samma skick som när den lämnades ut i ORIGINALFÖRPACKNINGEN, eftersom saknad förpackning ofta leder till en minskning av försäljningsvärdet, varför du kommer att krediteras ett motsvarande mindre belopp som motsvarar det minskade försäljningsvärdet. Om varorna inte returneras i samma skick kommer NOWAS A/S att uppskatta varornas värde baserat på ett möjligt försäljningsvärde. 

 

 

Obs: Särskilt inköpta varor - inklusive beställningsvaror och specialanpassade produkter - kan inte returneras. 


Returvaror skickas till följande adress:


NOWAS A/S
Falstervej 1
DK- 9670 Løgstør


Märk paketet med "Retur" och bifoga en kopia av blanketten "Retur av varor" som dokumentation. Varor som returneras mot postförskott eller skickas utan porto kommer inte mottas av NOWAS A/S.

 

Vänligen notera! Återförsäljare har i allmänhet ingen ångerrätt.

 

 

OBS!

Om mottagandet av varor vägras på leveransplatsen utan föregående överenskommelse med NOWAS, eller om varor returneras till NOWAS på grund av att de inte hämtas ut hos paketombud/fraktcentral, kommer detta att betraktas som en returorder för kreditering. Den faktiska fraktkostnaden för returen till NOWAS kommer att dras av från kreditfakturan för de returnerade varorna. Detta är utöver den obligatoriska returavgiften på 15% exkl. moms. 

 

5. Reklamation

Köparen har rätt att reklamera en vara som har fel eller brister som förelåg när varan såldes. Reklamation sker via RMA-formuläret som finns under fliken "Kundservice" > "Reklamation" på www.nowas.dk.

 

Standardgarantitiden är 12 månader från inköpstillfället* och omfattar tillverknings- och materialfel. Reklamation ska göras inom 14 dagar från det att fel eller defekt upptäckts på produkten. Var därför noga med att inspektera varan vid mottagandet. 

Reklamationsrätten omfattar inte förslitningsdelar och fel eller brister som orsakats av 

1. Normalt slitage 

2.  Förvaring, installation, användning eller underhåll i strid med säljarens/produktens instruktioner eller gängse praxis 

3. Reparation eller ändring utförd av någon annan än säljaren 

4.   Andra förhållanden för vilka säljaren inte är ansvarig 

  Behandling av ett inlämnat reklamationsärende:

Inom rimlig tid efter att NOWAS A/S har mottagit en korrekt ifylld RMA-blankett från kunden och undersökt reklamationen, kommer NOWAS A/S att informera köparen om huruvida felet eller defekten omfattas av reklamationsrätten.

NOWAS kan begära ytterligare information eller dokumentation under handläggningen av reklamationen. Köparen får inte kassera eller slänga defekta delar förrän ärendet har behandlats och avslutats.

Köparen måste skicka defekta delar till NOWAS omedelbart efter begäran (i originalförpackning om så krävs). NOWAS förbehåller sig rätten att endast ta emot den angivna defekta delen. Köparen står för kostnaden och risken för delar under transport till NOWAS. Reklamationer ska skickas frankerade och endast efter överenskommelse i förväg.

En kopia av den ifyllda RMA-blanketten måste bifogas försändelsen.

Observera att förväntade fel och brister, som antingen framkommit vid inköpstillfället eller som är en följd av slitage, inte omfattas av reklamationsrätten.

Om felet eller defekten täcks av garantin, kommer NOWAS att avhjälpa felet eller defekten inom rimlig tid genom att

1. Byta ut eller reparera defekta delar

2. Skicka delar till kunden för kundens eget byte eller reparation

3. Kreditera priset på delen vid inköpstillfället

 

*Produkter och tjänster med begränsad reklamationsrätt:

Elektriska pumpar omfattas av 6-månaders begränsad reklamationsrätt:

Elektriska pumpar måste vara utrustade med förfilter och säkring (se bruksanvisningen) och får inte ha utsatts för vatten eller andra vätskor eller frost.

Batterier omfattas av 12-månaders reklamationsrätt med dessa förbehåll:

Om batteriet slutar fungera inom perioden för reklamationsrätt (12 månader från inköpstillfället) på grund av ett tillverknings- eller materialfel, byts batteriet ut kostnadsfritt. Detta gäller dock under förutsättning att batteriet inte har utsatts för skada, vårdslöshet eller extrem användning.

Om det defekta batteriet på något sätt har orsakat skada på bilen eller andra föremål, täcks detta av köparens egen försäkring. Observera att extrem användning, t.ex. i taxibilar, på lastbilar med mycket strömkrävande tillbehör** och vid användning av ett startbatteri i el-drift***, leder till att batteriet uttjänas**** snabbare. Reklamationsrätten omfattar inte detta. Överladdning***** eller sulfatering****** förstör batteriet snabbare och omfattas inte av reklamationsrätten. 

Vänligen notera! Ett batteri betraktas som en slitdel, precis som däck, bromsar osv.

Vad betyder:

**Tillbehör: Motorvärmare, satellitutrustning, audio-VCR-utrustning, extraljus, telefon, navigation, inverterare etc.

***El-drift: När batteriet utsätts för många upp- och urladdningar. Se "Uttjänt"
****Uttjänt: Många upp- och urladdningar sliter på batteriet. Precis som med däck finns det "kilometer" i batteriet och du kan använda dem under en kortare eller längre tid.
*****Överladdning: Om generator eller laddare inte reglerar laddningsspänningen överbelastas batteriet, plattorna blir porösa och batteriet slits ut mycket snabbt.

******Sulfatering: Plattorna "rostar". Om batteriet lämnas utan ström under en längre tid täcks plattorna av sulfat och batteriet kan inte laddas. När du kopplar in laddaren börjar den ladda vad den kan, sedan sjunker laddningsströmmen snabbt och du tror att batteriet är laddat, men det är det inte. 

 

Membran för omvänd osmos omfattas en begränsad reklamationsrätt på 6 månader:

Garantiperioden är begränsad på grund av att membranen fungerar under individuella förhållanden, såsom vattenkvalitet, pH-värde, vattentemperatur, kalkhalt etc. (se tillverkarens dokument för garanti och anspråk) Membran som skickas våta eller monterade måste tas i drift inom 10 dagar efter avsändandet. För membran som skickas torra eller i originalförpackning börjar garantin gälla från inköpstillfället, inte från köparens installationsdatum, eftersom NOWAS A/S inte kan dokumentera detta. Membran som har utsatts för frost täcks inte av garantin.

 

Vattenslangar / PU-slangar omfattas en begränsad reklamationsrätt på 6 månader:

Garantitiden är begränsad på grund av tillverkarens begränsade garanti. 

 

Reparationer utförda av NOWAS A/S omfattas en begränsad reklamationsrätt på 3 månader

3-månadersgarantin gäller under förutsättning att dessa inte innehåller någon av ovanstående punkter under "Produkter och tjänster med begränsad garanti".

 

Vid försäljning av begagnad utrustning gäller 3 månaders garanti från inköpstillfället.

 

Utökad reklamationsrätt/garanti: Om en produkt omfattas av en tidsbegränsad garanti måste detta uttryckligen anges i tillägg till reklamationsrätten.

 

Ersättningskrav: Ett ersättningskrav från NOWAS A/S kan inte överstiga fakturabeloppet för den sålda varan, såvida inte annat följer av bindande regler i dansk lag om produktansvar.

NOWAS A/S är under inga omständigheter ansvarigt för drifts-, tids-, vinst- eller andra indirekta förluster som uppstår hos köparen eller köparens kunder eller andra användare av NOWAS A/S produkter. Köparen kan inte kräva ersättning för att täcka kostnaderna för demontering och återmontering av de föremål eller installationer där produkten kan installeras.

Köparen och användaren uppmanas att följa eventuella bruksanvisningar, kataloger och broschyrer som kan ha levererats med produkten, eller att själv skaffa sig nödvändig information om användningsområde och korrekt användningssätt samt löpande service av produkten. Köparen bär själv risken för att säljarens leverans är lämplig för ändamål som är specifika för köparen. NOWAS A/S ansvarar inte för skador på fast eller lös egendom som orsakas av en produkt och som uppstår medan produkten är i köparens besittning.


NOWAS A/S förbehåller sig äganderätten till de levererade varorna tills hela köpesumman inklusive leveranskostnader och eventuella räntor och omkostnader har betalats till fullo. Köparen förbinder sig att hålla leveransen försäkrad och skadefri till dess att hela köpesumman har betalats. När betalning av hela köpesumman har mottagits övergår äganderätten till kunden.

 


 

NOWAS A/S förbehåller sig rätten att uppdatera och ändra gällande regler och villkor.

Vi reserverar oss för skrivfel, prisändringar, slutsålda varor, avgiftsförändringar, utebliven leverans, valutaförändringar och force majeure.